Datum: woensdag 29 januari 2025
Aanwezig: Anne Prinsen, Hans van Baardwijk, Heidi Kistenmaker, Martijn van Ginkel, Rolf Esveld, Ronald Grooters, Vanessa Lappenschaar
Afwezig met kennisgeving: Harry Heinemans en Sanne Prinsen
Verslag vorige vergadering d.d. 26 november 2024
Het verslag is goedgekeurd en wordt op de website geplaatst.
Ingekomen stukken en mededelingen
- E-mail d.d. 28 januari 2025 van Astrid Holl van de gemeente Berkelland met de mededeling dat de voor dezelfde avond geplande bijeenkomst over “Veilig buitengebied” door onvoorziene omstandigheden niet doorgaat, dat in de 3e week van maart een nieuwe bijeenkomst wordt gepland en het verzoek om eventuele agendapunten aan te dragen: v.k.a.
Inschrijving Kamer van Koophandel
De inschrijving van alle huidige bestuursleden zal worden aangepast.
Verzekeringen
- Bestuurdersaansprakelijkheid: De aan OVM (Johan Olthaar) gevraagde offerte heeft wegens extreme drukte aldaar enige vertraging opgelopen.
- Het totale verzekeringspakket van onze vereniging zal op zijn volledigheid worden beoordeeld.
Financieel overzicht boekjaar 2024
Van het opgestelde overzicht en de daarvoor geleverde inspanning wordt met waardering kennis genomen. Dit overzicht bevat meerdere geoormerkte bedragen. Ook is er nog een openstaande vordering, waardoor onvoldoende inzicht in de actuele liquiditeitspositie van onze vereniging bestaat. Overlegd wordt, welke aanpassingen nodig zijn om dat inzicht wel direct te geven. Het aldus bijgestelde overzicht kan vervolgens aan de kascommissie ter beoordeling worden voorgelegd.
Tijdelijke Opvang Oekraïners Burgers Inn
Omdat over de gevraagde uitbreiding met 10 plekken voor Oekraïense vluchtelingen enige commotie is ontstaan heeft een delegatie van het bestuur op 21 januari jl. overleg gevoerd met Inez Geling als vertegenwoordiger van de gemeente Berkelland en met de tijdelijke locatiebeheerder Burgers Inn, Sylvana Harmsen. Aan de orde is geweest:
- Stand van zaken uitbreiding Burgers Inn
- De verbouwing is bijna gereed;
- Op 13 januari jl. is er in het gemeentehuis een hoorzitting geweest over de bezwaren welke door enkele bewoners zijn ingediend tegen de eerdere vergunningsaanvraag voor gewijzigd gebruik van Eibergseweg 49. Vanwege het feit dat deze aanvraag niet alle onderdelen bleek te bevatten is op 17 januari 2025 een nieuwe, aanvullende aanvraag ingediend;
- Omdat ook deze tweede omgevingsvergunning nog niet definitief is, betekent dit dat op zijn vroegst op 01 april 2025 de uitbreiding met 10 extra plekken in gebruik genomen kan worden;
- De gemeente heeft het plan om eind maart 2025 voor de buurt een open huis te organiseren om te tonen hoe de locatie eruit komt te zien;De gemeente gaat de aangrenzende bewoners per brief informeren. Deze brief zal over enkele weken bij de desbetreffende bewoners worden bezorgd.
2. Zorgen over toename overlast
Bij de direct omwonenden bestaan grote zorgen over de (brand)veiligheid en een toename van overlast. Dit is ook bij de op 13 januari jl. gehouden bezwaarcommissie aan de orde is geweest. Tijdens die vergadering is het gebrek aan communicatie van de zijde van de gemeente genoemd. Om de communicatielijnen korter te maken en dus om direct in te kunnen spelen op eventuele zich voor doende problemen, is inmiddels door de gemeente een Whatsapp-groep met de direct aanwonenden opgericht.
3. Beveiliging
Normaliter is op een locatie met een beperkte omvang zoals Haarlo geen permanente beveiliging aanwezig. Uitgangspunt voor de gemeente Berkelland is, dat er 1 beveiliger komt op 100 bewoners. In verband met de incidenten in september 2023 is door de gemeente besloten om op deze locatie toch tussen 17:00 en 05:00 uur een beveiliger in te zetten.
4. Wisseling bewoners
Onze vraag of er onder de bewoners veel wisselingen plaatsvinden werd ontkennend beantwoord. Het is een algemeen landelijk beeld dat er onder de Oekraïners weinig wisselingen zijn.
5. Extra opgaaf 2025 Rijksoverheid
De gemeente verwacht, dat er vanuit de Rijksoverheid een extra opgaaf komt. Wat dit voor de gemeente Berkelland precies zal gaan inhouden is nog niet bekend. Van onze zijde hebben wij daarop aangegeven, dat het absoluut niet wenselijk is om de opvang in Haarlo nog verder uit te breiden. Daarop werd aangegeven, dat er mede gelet op de onbekendheid van de aanvullende opgaaf, nog niet over locaties is nagedacht. Opnieuw de opvang in Haarlo uitbreiden werd niet waarschijnlijk geacht.
6. Duur huurcontract Burgers Inn
Het huidige huurcontract loopt tot 01 april 2025 maar wordt met 1,5 jaar verlengd met een optie om nog verder te verlengen. Wel is er een mogelijkheid om tussentijds de overeenkomst op te zeggen.
* * * * * * *
De ontwikkelingen rond Burgers Inn zullen wij als bestuur van Haarlo’s Belang vanzelfsprekend op de voet volgen. Wij roepen iedereen daarom op om problemen vooral (via WhatsApp) direct bij de gemeente te melden, maar ook ons daarvan op de hoogte te stellen. Wij kunnen dit dan meenemen in ons reguliere overleg met de gemeente.
Verzoek inwoner voor plaatsing bericht op dorpsapp
De dorpsapp is bedoeld om verenigingen, stichtingen en ondernemers in de gelegenheid te stellen om informatie te delen. Bij de oprichting van deze dorpsapp is duidelijk afgesproken wat erop geplaatst mag worden: “Het is een informatieve Whatsapp groep waar alles wat er in en rondom Haarlo georganiseerd wordt, centraal staat! Buurtleiders houden de inwoners van de buurten op de hoogte van de gedeelde berichten in deze groep.”
Op basis van de inhoud van het bericht van de betrokken inwoner is geconcludeerd, dat dit bericht niet op de dorpsapp thuis hoort.
Stand van zaken Kerkepad
Ronald, Hans en Rolf hebben op 13 januari jl. overleg gevoerd met de ambtelijk verantwoordelijke vertegenwoordigers van de gemeente Berkelland over:
- de te sluiten beheersovereenkomst voor het onderhoud. Er lijkt op korte termijn overeenstemming te kunnen worden bereikt. De gemeente blijft eindverantwoordelijk voor de openbare weg. Op een enkel punt moet nog een tekst worden aangepast. De gemeente doet daarvoor een tekstvoorstel;
- De eerder toegezegde gezamenlijk met de gemeente te houden schouw vindt nu op dinsdag 04 februari a.s. plaats in tegenwoordigheid van Rolf, Jannie Nijhuis en Gerard Eppink. Hopelijk kunnen er dan afspraken worden gemaakt over een eerste provisorisch herstel, mogelijk met inzet van vrijwilligers om e.e.a. betaalbaar te houden. Groot onderhoud is bij de gemeente financieel niet voorzien en valt gezien de bezuinigingstaakstelling voor de gemeente ook niet op korte termijn te verwachten;
- Ronald en Rolf gaan in gesprek met de gebruiker van een naastgelegen perceel in een poging om in minnelijk overleg het Kerkepad aldaar weer op de originele breedte c.q. eigendomsgrens terug te brengen.
Het resultaat van dit overleg met de gemeente is vastgelegd in een verslag wat op 16 januari 2025 naar de gesprekspartners bij de gemeente is gestuurd.
Stand van zaken klompenpad Haarlo
De ontwikkelingen en de actuele stand van zaken zijn tussentijds met alle bestuursleden gedeeld. Rolf heeft op 24 januari 2025 een eerste gesprek met de coördinator van LEADER Achterhoek gehad om te achterhalen of er een kans bestaat op subsidiëring van de aanlegkosten. De gemeente Berkelland was daar ook bij aanwezig. Hieruit is geconcludeerd dat, met alle onzekerheden van dien, een breed gedragen, in Haarlo te realiseren klompenpad met een duidelijk aantoonbare meerwaarde dan alleen een wandelroute, voor subsidie in aanmerking zou kunnen komen. Hiervoor moet een heel traject worden gevolgd wat minimaal 6 maanden in beslag zal nemen.
De uitnodigingen voor de met de ondernemers te organiseren bijeenkomst bij Kulturhus ’t Stieltjen op woensdag 12 februari a.s. aanvang 19:30 uur zijn diezelfde dag verzonden. De eerst ontvangen reacties op die uitnodiging zijn positief waarbij is aangegeven, dat meer ondernemers hierin geïnteresseerd zouden kunnen zijn. Ook die ondernemers zijn inmiddels uitgenodigd.
Leisurelands is bekend met het fenomeen klompenpad en is uitgesproken positief over het initiatief. Helaas zullen zij niet op de bijeenkomst aanwezig kunnen zijn. De bestuursleden van HB zijn uitgenodigd om vooraf via een digitaal overleg kennis te nemen van de in 2025 te realiseren plannen van Leisurelands.
Stand van zaken zendmast
De burgemeester heeft 28 januari a.s. een overleg gehad met vertegenwoordigers van KPN in een poging om dit project verder te helpen om eindelijk de verbindingsproblemen definitief op te lossen. Helaas hebben wij nog niet kunnen achterhalen wat de uitkomst van dit gesprek is geweest.
Stand van zaken projecten
- Containerstickers 15, 30 en 60 km/h: Veilig Verkeer Nederland stelt de benodigde sticker gratis beschikbaar. Deze zullen de komende maand huis aan huis worden bezorgd. Ook wordt er nog gekeken of stickers met 60 km/h beschikbaar kunnen worden gesteld. –
- Paasvuur 2025: Van de zorgboerderij is al een mail ontvangen dat zij instemmen met het gebruik van het stuk land achter de zorgboerderij. Ronald heeft op 22 januari 2025 een overleg gehad met de zorgboerderij waarbij de nodige afspraken zijn gemaakt. De direct omwonenden zijn inmiddels geïnformeerd.
De stikstofberekening ten behoeve van de vereiste melding bij de gemeente en de daarbij behorende onderbouwing ten behoeve van de provincie is in de maak. - Zondag 4 & maandag 5 mei, 80 jaar vrijheid: De Eendracht heeft aangegeven iets te willen doen rond de Dodenherdenking. HCR Prinsen, de verenigingen en stichtingen in Haarlo zullen worden uitgenodigd om op donderdag 06 februari 2025 in samenspraak aan beide dagen invulling te geven met als uitgangspunt dat de organisatie ervan weer door de stichting Zomerfeest wordt verzorgd.
- Stand dorpsapp: Op 06 februari a.s. is er nader overleg.
- Nieuwe website: Er is voor 21 februari 2025 een nieuwe afspraak gemaakt met Home of Happy Brands in een poging om dit project een stap verder te brengen.
- Projecten SLG: Saskia Sprick en Marja Esveld hebben op 20 januari jl. het project “Hoe krijgen we kinderen in het bos en de integratie school met zorgboerderij” gepresenteerd bij de adviescommissie die moet oordelen over een financiële bijdrage vanuit het Noaberfonds. Op 27 januari jl. hebben beide dames via e-mail bericht ontvangen, “dat de adviescommissie het een schitterend project vindt, dat past binnen de criteria van het Berkellands Naoberfonds. Het project zorgt voor verbinding door middel van de voorgestelde activiteiten en door het samen koken en eten.
Helaas kan de post ‘onkosten vrijwilligers’ toch niet worden gesubsidieerd, gelet op artikel 4, lid 2 onder g van de subsidieregeling Berkellands Naoberfonds 2023: “Er wordt geen subsidie verstrekt voor reiskosten, vrijwilligersvergoedingen, etc.”. De adviescommissie is van harte bereid om het college van burgemeester en wethouders voor te stellen om wel een subsidie van € 650,00 beschikbaar te stellen.
De adviescommissie geeft overigens aan dat het mogelijk is om voor een heel nieuw idee, in het verlengde van dit project, te zijner tijd een vervolgsubsidie aan te vragen. Het moet dan inderdaad wel om een heel ander idee gaan, waardoor de verbinding tussen leerkrachten, leerlingen en bewoners van de zorgboerderij verder verbreed wordt. De formele bevestiging volgt zodra het college een formeel besluit heeft genomen.” De subsidie wordt geoormerkt verstrekt aan Haarlo’s Belang.
Binnen acht weken na afronding van het plan moet een beschrijving met een verantwoording van de uitgaven bij de gemeente worden ingediend.
Omdat wij een misverstand vermoedden over de in de subsidieaanvraag opgevoerde post vrijwilligerskosten hebben wij de adviescommissie op 28 januari 2025 verzocht zijn standpunt op dat punt te herzien.
Het bestuur van Haarlo’s Belang spreekt zijn waardering uit voor en feliciteert de beide dames met dit eerste mooie resultaat. Daarbij ook kennisnemend van het feit, dat Welkoop inmiddels daarbovenop bereid is gevonden om de voor dit project benodigde biologische moestuingrond gratis ter beschikking te stellen. En wenst hun veel succes bij hun voortgezette inspanningen om van dit project een succes te maken.
Verbetering wegen met bloemrijke bermen: Arjan Prinsen heeft desgevraagd toegezegd hier op korte termijn op terug te komen.
Historisch Haarlo: De actuele stand van zaken zal bij Henk Lever worden nagevraagd.
- Stand handboek herzien: Dit betreft een permanente actie om het handboek actueel te houden. Het lijkt in ieder geval raadzaam om de bemensing van de diverse vrijwilligersgroepen buiten het handboek op 1 centrale plek te registreren.
- Zonnepark: De afwikkeling van de financiële participatie van de zonnepark-ontwikkelingen in onze gemeenschappen verloopt moeizaam. De onderhandelingen hebben nog niet tot een eindresultaat geleid.
- Stand welkomstpakketjes / zichtbaarheid (online): Een aantal om een bijdrage gevraagde bedrijven heeft inmiddels positief gereageerd. Om het bestaan van Haarlo’s Belang bij nieuwe bewoners onder de aandacht te brengen ligt het in de bedoeling om deze pakketjes door bestuursleden bij nieuwe bewoners te laten bezorgen.
Jeugdwerk
Per 29 november 2024 is de Stichting Kindcentrum ’t Zunneke opgeheven waarbij is bepaald dat de vereffening van het bij de stichting resterende banksaldo zal plaatsvinden met Haarlo’s Belang. Onder de voorwaarde, dat het geld dat vrijkomt uit de stichting enkel en alleen voor activiteiten/projecten betreffende de jeugd tot en met 16 jaar mag worden aangewend. Dit aldus geoormerkte bedrag is inmiddels op de rekening van Haarlo’s Belang overgemaakt, waarna moet worden gekeken naar een passende, over meerdere jaren te spreiden besteding ervan voor activiteiten die niet op een andere wijze gefinancierd kunnen worden.
Lize Teunissen & Britt Prinsen hebben aangegeven hierover te willen meedenken en zullen daarom worden uitgenodigd om hun ideeën daarover te geven. Om deze ideeën vervolgens in hun aanwezigheid te bespreken met Oqido en de OBS met als doel om tot een concreet, liefst meerjarig voorstel te komen.
Evaluatie Sinterklaas
Op 28 januari is het feest geëvalueerd waarbij de eerste ideeën voor 2025 alweer met elkaar zijn gedeeld. Er is een tijdspad gemaakt en er zijn zaken opgeschreven die beter kunnen en zaken die we op dezelfde wijze willen blijven doen. Het idee is, dat eind september/begin oktober een nieuw overleg wordt gepland. De Stichting Fonds 2013 zal worden benaderd voor het verkrijgen van een bijdrage in de kosten.
Evaluatie Kerst
Henk Lever zal als organisator van dit evenement worden verzocht om een evaluatie op te stellen waarbij ook nadrukkelijk aandacht wordt gegeven aan de door vrijwilligers geleverde inzet.
Overleg kleine kernen d.d. 28 januari 2025
Ronald en Rolf hebben dit overleg bijgewoond. Een levendige bijeenkomst waarbij onderwerpen als de dorpendeal, woningbouwbehoefte/woonvisie gemeente, onderhoud AED, zijn besproken/gedeeld. De gemeentelijke vertegenwoordiging bij dit overleg heeft aangegeven dat zij een startgesprek willen organiseren in een poging om de dorpen en buurtschappen handvatten te geven om de problematiek van de verenigingen in het vinden van voldoende vrijwilligers aan te pakken.
Beukenhagen Eibergseweg
Deze beukenhagen blijken deels op eigendom van de provincie te staan waardoor overleg tussen de gemeente en de provincie Gelderland noodzakelijk is om nieuwe afstemmingsproblemen te voorkomen. Onbekend is vooralsnog of dit overleg al heeft plaatsgevonden en zo ja, wat de uitkomst hiervan is.
Aanvraag subsidie belangenverenigingen / buurtschappen 2025 gemeente Berkelland
Deze aanvraag moet met aanlevering van een begroting, dekkingsplan en activiteitenplan vóór 31 maart 2025 zijn ingediend.
Reguliere vergaderdata bestuur 2025
- Woensdag 26 februari Woensdag 26 maart
- Woensdag 30 april Woensdag 28 mei
- Woensdag 25 juni
- Woensdag 24 september Woensdag 29 oktober
- Woensdag 26 november Woensdag 17 december
Deze afspraken zullen bij Kulturhus ’t Stieltjen worden vastgelegd. Jeanine Ebbers zal in haar hoedanigheid van gebiedscontactpersoon worden gevraagd om op de vergaderdagen in februari, april, juni, september en november namens de gemeente aanwezig te zijn voor het zogenaamde inloop halfuurtje.
- Algemene Ledenvergadering: dinsdag 22 april 2025
Deze afspraak zal bij HCR Prinsen worden vastgelegd.
- W.v.t.t.k.